eID

De digitale identiteitskaart is voorzien van een chip waarmee men zich elektronisch kan identificeren en een elektronische handtekening kan plaatsen. Ze bevat naast informatie die enkel elektronisch gelezen kan worden ook een aantal gegevens die met het blote oog zichtbaar zijn.

Procedure (nieuwe) identiteitskaart

  1. U ontvangt via de post of E-box een oproepingskaart om u aan te melden bij de dienst burgerzaken.
  2. Bij de aanvraag wordt er ter plaatse een recente pasfoto genomen of u voorziet zelf een pasfoto die wordt gescand. De vingerafdrukken en de handtekening worden afgenomen.
  3. De aanvraag wordt doorgestuurd naar de firma ZETES voor de aanmaak van uw identiteitskaart. Na 1 à 2 weken ontvangt u thuis per post een ongemerkte envelop met uw PIN- en PUK-code.
  4. Met deze codes kan u zich melden bij onze dienst. Met behulp van de PIN- en PUK-code wordt uw digitale identiteitskaart onmiddellijk geactiveerd. Tegelijk kan u meteen ook de PIN-code wijzigen indien u dit wenst.
  5. Na de activering ontvangt u de nieuwe kaart.
  6. Belangrijk! Gooi de PIN- en PUK-code niet weg, deze zal u later nog nodig hebben voor wijzigingen op de chip van uw eID of voor andere toepassingen van de kaart.

Pasfoto volgens de ICAO-norm

Voor de aanmaak van een identiteitskaart, een kids-ID, een verblijfskaart of een reispaspoort kan u voortaan gratis een pasfoto laten maken aan het loket van de dienst burgerzaken op het gemeentehuis in Glabbeek.

Deze digitale foto is gratis en voldoet automatisch aan alle normen waar een correcte pasfoto aan moet voldoen. Van de genomen pasfoto kunnen er wel geen exemplaren geprint worden door onze diensten.

Indien gewenst kan u zelf nog steeds een pasfoto voorzien die aan onderstaande voorwaarden moet voldoen.

  • De foto moet recent zijn (max. 6 maanden oud) en voldoen aan de vermelde afmetingen (zie foto, in mm).
  • De achtergrond van de foto moet licht, effen en egaal zijn. Een egale, witte achtergrond is aangeraden.
  • De foto moet een vooraanzicht van het gelaat weergeven. Het gezicht moet gecentreerd op de foto staan en niet zo dat bijvoorbeeld een deel van de haren wegvallen. Hoofddeksels zijn niet toegestaan. De mond moet gesloten zijn, er mogen geen tanden zichtbaar zijn.
  • Het gezicht moet voldoende worden belicht. Pas op voor weerspiegeling in brilglazen of slagschaduw over de ogen.
  • De kaartproducent aanvaardt geen zelf afgedrukte foto's.

Voor dringende gevallen bestaat er een spoedprocedure: indien de identiteitskaart besteld wordt voor 15u00, is deze de volgende werkdag vanaf 14u00 beschikbaar. De prijs hiervoor bedraagt € 125,00.

Bij verlies of diefstal

In geval van verlies of diefstal van de identiteitskaart moet dit onmiddellijk gemeld worden bij de politie en de dienst burgerzaken. Om misbruik te vermijden, moeten de elektronische functies van de kaart meteen geschorst worden. Tijdens de diensturen kan u hiervoor terecht bij de politie of de dienst burgerzaken. Buiten de diensturen kan dit 24u/24 7 dagen op 7 bij Docstop: 0800/2123 2123.

Bij aangifte van verlies of diefstal wordt de oude kaart geannuleerd en ongeldig verklaard. Indien u de kaart toch nog zou terugvinden, moet deze ingeleverd worden bij de dienst burgerzaken voor vernietiging.

Het tarief voor een eID bedraagt € 22,00 (normale procedure) of € 125,00 (spoedprocedure).