Op Allerheiligen lanceerde Vlaanderen het nieuw digitaal platform eLys voor gemeenten waarmee overlijdens eenvoudiger en veilig digitaal kunnen aangegeven worden. De gemeenteraad van Glabbeek keurde op donderdag 16 oktober ll. de digitalisering van de overlijdensaktes goed. Het digitaal uitwisselingsplatform eLys digitaliseert de administratieve processen en procedures die gepaard gaan met het overlijden van een persoon en zorgt voor een efficiƫnte en veilige gegevensdeling tussen alle betrokken stakeholders. De gemeente krijgt hierbij via het platform de melding van een overlijden door de begrafenisondernemer, waarna de nodige attesten worden opgeladen. Waar de gemeente Glabbeek nu nog met papieren dossiers werken, wordt met de digitale overlijdensakte alles digitaal opgeladen en beschikbaar gemaakt.
Het overlijden van een persoon zorgde voor deze digitalisering voor een uitgebreid administratief proces, met uitwisseling van papieren attesten tussen de betrokken partijen (gemeenten, uitvaartondernemer en artsen) om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen. Ook nabestaanden ondervonden vaak deze administratieve rompslomp en moesten regelmatig wachten op de nodige documenten. Nu kan alles dus veel sneller gaan via de digitale overlijdensakte, waarbij alle processen en procedures die gepaard gaan met het overlijden van een persoon gedigitaliseerd worden. De tijd tussen de vaststelling door de arts en de opmaak van de overlijdensakte wordt hierbij teruggebracht van 2,5 naar 1 werkdag, en de tijd tot de afgifte van de toestemming tot begraven of crematie kort in van 4 naar 2 werkdagen.

