Officiële eerste steenlegging van nieuw KSA-lokaal in Glabbeek

Het leggen van een eerste steen is al jaren traditie bij de start van een verbouwing of nieuwbouw van een gemeentelijk gebouw. Op 19 juni 2026 vond de eerste steenlegging plaats van het nieuw KSA-lokaal. Burgemeester Peter Reekmans en provinciaal gedeputeerde Ann Schevenels van de provincie Vlaams-Brabant legden in aanwezigheid van enkele leden van het gemeentebestuur de eerste steen.

In deelgemeente Wever wordt de oude wijkschool momenteel grondig verbouwd tot nieuwe werkingslokalen voor KSA Glabbeek. Eerst kregen de leden van onze lokale KSA zelf ruime inspraak in de opmaak van de renovatieplannen voor de inrichting van hun nieuwe werkingslokalen. Daarna maakte de architect in opdracht van het gemeentebestuur de uitvoeringsplannen op om de oude wijkschool van Wever duurzaam te renoveren. En sinds enkele weken is de aannemer van start gegaan met de grondige verbouwing waarbij enkel de buitenmuren behouden blijven. We kiezen bewust voor een goed geïsoleerd modern gebouw zodat dit jarenlang kan gebruikt worden. Het leggen van de officiële eerste steen liep wat vertraging op, want tegen het bouwverlof zullen de ruwbouwwerken en de plaatsing van nieuwe ramen en dak al klaar zijn. En het streefdoel is om de volledige verbouwing en de buitenaanleg met een nieuwe speeltuin volledig klaar te hebben tegen de lente van volgend jaar. Als gemeentebestuur beloofden we onze twee actieve jeugdverenigingen KSA Glabbeek en Bunker Jeugd nieuwe werkingslokalen. Eerder bouwden we al een nieuw werkingslokaal voor Bunker Jeugd naast het jeugdlokaal van JH Bunker. En nu krijgt ook de KSA eindelijk na jaren een functionele en moderne huisvesting. De herbestemming van de oude wijkschool in Wever met de aanleg van een nieuwe speeltuin, past in onze beleidsvisie waarbij we investeren in jeugdinfrastructuur in elke deelgemeente.

De totale kostprijs is geraamd op 425.000 euro dat we zoals steeds met een stevig pakket van 188.000 euro provinciale en Europese subsidies financieren. We behaalden niet alleen het label van Kindvriendelijke Gemeente maar bewijzen vooral met ons dagdagelijks beleid dat we continue investeren in onze allerjongste inwonertjes.

Gepubliceerd opvrijdag 19 jun 2026 om 15:30